Wednesday, July 1, 2020

Kaedah supaya pokok subur


Sila klik gambar untuk besarkan



Pokok memerlukan air, baja dan cahaya yang cukup untuk kehidupan yang subur, bagaimanapun tidak semua tanah pertanian subur. Oleh itu diperlukan teknik diatas supaya pokok mendapat cukup bekalan air daripada air hujan. Jika tanah tersebut jenis subur, ia akan jadi lebih subur.


Caranya: Cangkul keliling pokok supaya ia menjadi lekuk, tujuannya supaya air dapat bertakung semasa hujan. Air yang bertakung akan diserap ke dalam tanah dalam kuantiti yang banyak. Jika tidak dibuat lekuk, air tidak dapat dikumpulkan dan diserap dengan banyak ke dalam tanah. Pokok akan mengalami kekurangan air dan akan mengakibatkan pembesarannya lambat, kurus, tidak subur. Tanda-tanda pokok mendapat cukup air dan baja ialah:

1. Sentiasa ada daun baru yang tumbuh.
2. Daun yang sudah matang hijau hitam berkilat seolah berminyak,
3. Daun lebar-lebar
, tebal dan hijau gelap

4. Pucuk baru tumbuh kerinting.(Tanda baja cukup)
5. Daunnya lebat dan lambat gugur.
6. Batangnya gemuk dan tegap.

7. Sihat dan tidak mudah diserang penyakit.



Pastikan pokok mendapat cukup air dan baja berterusan supaya ia membesar dengan pantas. Seterusnya mendatangkan hasil yang lumayan dan berlipat ganda.

Jika pokok cukup baja, tetapi kekurangan air, ia tetap tidak subur. Oleh itu cubalah teknik diatas.


Insyaallah tuan-tuan, ini adalah kunci ilmu atau master key. Penat lelah anda membanting tulang dan lihatlah hasilnya. Mungkin sebelum ini ramai yang kecewa melihat tanaman mereka tidak subur, sudah dibaja tapi tak subur juga, kenapa? sebab pokok memerlukan dua makanan sekaligus iaitu baja dan air. Terdapat juga mereka yang tidak ada cukup masa untuk menyiram. Bahkan mampukan anda menyiram pokok yang sudah berusia 5-10 tahun. Pada kebiasaannya semua pokok yang berumur sebegini tidak lagi disiram. Namun percayalah pokok tersebut tetap perlukan banyak air dan baja untuk meneruskan kesuburannya.

Dengan teknik diatas...seolah-olah anda selalu menyiram pokok tersebut. Tapi sebenarnya anda hanya goyang kaki sahaja...



Pokok yang sesuai, karas/gaharu, kelapa sawit, kelapa, durian, mangga, rambutan, dokong dan semua jenis pokok buahan. Tanaman kontan seperti tebu, sayur sayuran, tembikai dan sebagainya. 
Teknik lama dimana dipangkal pokok digembur atau ditimbus dengan tanah. Teknik ini akan menyebabkan pokok subur sementara sebab mendapat zat dari tanah yang ditimbus dipangkal pokok. Setelah habis zat tersebut pokok akan kembali tidak subur semula, sebab pangkal pokok tidak boleh menyerap air. Pertumbuhan pokok akan lambat serta tidak membanggakan.

Teknik membaja, anda perlu cari jenis baja yang paling murah dan sesuai caranya:



Setelah lubang keliling pokok dibuat, masukkan sesudu baja ke pangkal pokok, siram dengan air kalau anda mahu, jika tidak tunggu hujan. Apabila baja terkena air barulah ia akan meresap kedalam tanah kemudian lihat hasilnya selepas 2-4 minggu. Tengok, adakah pucuk baru tumbuh kerinting, jika tidak tukar kepada baja lain, pastikan sukatannya sama iaitu satu sudu. Jika daun baru tumbuh kerinting menandakan baja itu sesuai.



Bahagian bawah adalah pokok yang mendapat seimbang air dan baja, pucuk baru juga akan tumbuh keriting tetapi sihat dan segar bugar.
Cara menilai daun: Subur segar, berkilat, berminyak, warna hijau kehitaman.



Sekian, dan selamat maju jaya dan hidup makmur.

Jika ada apa-apa persoalan sila berikan dibahagian komen dibawah.






10 comments:

  1. kalau anak benih sayur lambat besar sebab apa ye?

    ReplyDelete
  2. Siram dengan air baja mengikut sukatan. baja 15 15 pun boleh. atau baja organik.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.. tips yg amat baik dan mudah :-) moga Allah berkati hidup tuan krn sudi sedekah ilmu ini dgn org lain..

    ReplyDelete
  4. bagaimana cara menanam pokok di tanah yg ada anai anai?

    ReplyDelete
  5. bagaimana cara menanam pokok di tanah yg ada anai anai?

    ReplyDelete
  6. Salam. Kenapa jagung sudah berbunga tetapi lambat mengengeluarkan buah.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-

    Rerama hijau
    Stevia
    Halia bara
    Lempoyang
    Turi
    Ulam raja
    Sambung nyawa
    Tenggek burung
    Belalai gajah
    Turi
    Pokok2 buah
    DAN BANYAK LAGI

    lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral )

    Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
    hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
    0123106846 -Faizal @
    0122440099 -Azizi

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Asslm...saye nk tnyer...klau pkok tu dh besar bleh ke lgi buat cara ni...nnti pkok x tumbng ke sbb tnh mendap buat lubang tu...maaf sekadar brtnye tmbh ilmu...😅😅😅

    ReplyDelete
  10. salam bagi no tel, nk kgsi ilmu dari wtsp, tolong atau wtsp sy 0196122864

    ReplyDelete

Punca kekayaan negara

Negara kaya rakyat bahagia. Kunci kekayaan negara terletak pada hasil buminya, kerana dari bumi keluar segala khazanah  secara percuma dan b...