10 Ciri-ciri peniaga atau usahawan berjaya
Jika anda ingin berniaga, berniaga betul-betul. Asasnya anda perlu bijak dan mesti ikut Standart Operation Procedure (SOP). Jika kita perhatikan, terdapat ramai orang mencuba jadi peniaga, tetapi 97% tewas dipertengahan jalan(Gulung tikar). Masalah utama disebabkan tidak tahu konsep asas dan tidak ada pelanggan.
OK, disini saya share sedikit hasil pemerhatian dan pandangan kenapa ada kedai yang boleh MAJU MAKMUR dan ada kedai yang TUTUP.
Jika kita perhatikan kedai yang maju dan berkembang mempunyai beberapa ciri dan teknik yang hampir sama:
1. Memahami keperluan pelanggan.
2. Bertahan melepasi tempoh 2 tahun.
3. Servis yang cepat dan tidak sambil lewa.
4. Mempunyai strategi.
5. Stok keperluan pelanggan sentiasa ada.
6. Nampak meriah.
7. Suasana yang baik.
8. Mempunyai kaunter bayaran dan cashier sentiasa ada dimeja.
6. Nampak meriah.
7. Suasana yang baik.
8. Mempunyai kaunter bayaran dan cashier sentiasa ada dimeja.
Keterangan:
@@ Diantara ciri yang diatas, "kaunter bayaran dan cashier sentiasa ada dimeja" adalah ciri terpenting. Kebanyakan peniaga yang pentingkan ciri ini biasanya cepat maju dan bertahan lama, ia memudahkan pelanggan buat bayaran, dari sudut perasaan satu individu apabila berjaya membuat bayaran ia satu kepuasan. Peniaga yang tidak mementingkan urusan pembayaran sememangnya amat merimaskan pelanggan, ada juga boleh kita jumpa kedai makan selalunya, bila nak bayar terpaksa cari tuan kedai sampai ke dapur.. memang tak patutt. Kedai yang tidak pentingkan ciri kaunter bayaran tidak akan maju.
@@ Suasana yang mengujakan: Biasanya kedai yang kecil tapi padat lebih disukai pelanggan. Daripada kedai yang besar tetapi nampak kosong. Sesuaikan keluasan supaya nampak padat.
@@ Nampak meriah adalah ciri yang disukai dan menarik pelanggan, kedai janganlah nampak suram, penggunaan cahaya lampu memainkan peranan penting, seperti mana pasaraya dan kedai mamak biasanya menggunakan lampu yang berlebihan adalah satu strategi melariskan.
@@ Menjaga stok barangan, stok perlu dijaga agar sentiasa ada, pelanggan pertama kali mungkin akan menjadi pelanggan tetap. Kalau barang selalu tak ada pelanggan akan lari. Pelanggan tetap ada satu harta.
@@ Mempunyai strategi. Strategi adalah penting untuk melariskan perniagaan. Ini dinamakan teknik, jika ada 10 teknik yang berkesan perniagaan akan maju. Teknik memerlukan anda berfikir.
@@ Servis yang cepat dan tidak sambil lewa. Tidak ada pelanggan yang suka berlama-lama dalam kedai. dia datang kerana dia perlu. Jika ada pesaing yg lain lebih baik, dia tidak akan datang lagi.
@@ Dua tahun adalah tempoh ujian. Jika peniaga mampu bertahan sehingga 2 tahun menandakan kedainya akan terus hidup. Semangat dan strategi adalah perlu. Peringkat permulaan juallah dahulu goreng pisang dan air yg sedap untuk capai 2 tahun, strategi ini merupakan modal yang murah tetapi memberitahu penduduk setempat keujudan anda. Jika tidak lakupun tidak jadi kerugian besar. Apabila sudah ramai pelanggan barulah ditambah lagi menu.
@@ Memahami keperluan pelanggan. Jika anda membuka kedai makan, janganlah menggunakan kerusi tidak kukuh dan meja yang nak roboh. Lebih baik gunakan tong yang dibalut. Kerana kerusi yang nak patah jadi sebab pelanggan rasa tidak selamat. Boleh jadi nanti jatuh terbaring atau terpukang. Begitulah juga aspek yang lain. Untuk faham kehendak pelanggan anda perlu tanya pendapat pelanggan. Jika makanan tidak sedap dan air kurang susu tetapi mahu maju, lupakanlah. Cara fikir seperti ini akan menjerut leher anda sendiri. Makanan terbaik dan air terbaik akan memanggil pelanggan yang terbaik.
@@ Berdebu dan tidak tersusun adalah tanda kedai itu menuju kemalapan dan seterusnya akan tutup. Elakkan keadaan ini. Anda boleh upah sesiapa untuk tugas kebersihan dan kekemasan secara harian atau mingguan. Apabila barang berdebu akan mengubah sikap anda semasa melayan pelanggan, juga mengubah sikap pelanggan supaya jangan beli banyak-banyak.
@@ Akhir sekali - Teknik untung kecil tetapi jualan banyak(Volume sale), walaupun untung kecil tetapi anda dapat ramai pelanggan. Ini lebih baik dari jual mahal tetapi tidak ada pelanggan. Strategi harga murah adalah strategi yang semua orang tahu, tetapi tidak semua orang faham. Kebanyakannya guna strategi harga mahal sebab nak cepat kaya. Kedai Speed99 menggunakan teknik volume sale, walaupun kedainya kecil tetapi cawangannya ada disetiap pelusuk negeri. Dapat anda bayangkan berapa keuntungan dia dalam sehari? peniaga ini akan kata "Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?"
@@&& Ok itu sahaja kesimpulannya kalau anda mahu berniaga, berniagalah cara terbaik dan bersetrategi. 10 pesanan diatas jadikanlah peringatan. Tidak kira apa kategori perniagaan anda dan apa produk anda. 10 pesanan diatas semuga dapat membantu.
=Sila like and share ilmu yang bermanafaat ini.
No comments:
Post a Comment