Wednesday, January 1, 2020

BAJA FREE - BAJA ORGANIK IMO

BAJA ORGANIK IMO (Indigenous Microorganism- sejenis kulat)





Baja organik sebenarnya boleh diolah sendiri. Syaratnya jangan malas.

IMO1: Gunakan nasi yang baru dimasak, biarkan ia sejuk. Masukkan dalam satu bekas yang sedikit berlubang dan simpan dipangkal pokok buluh. Selang 3-5 hari akan ada kulat putih memenuhi bekas. Ini adalah kulat baik. IMO1.

IMO2: Ambil semua nasi yang penuh kulat putih + gula merah. Nisbah 1:1, selepas 2-5 minggu fermentasi air baja ini sudah boleh digunakan untuk baja dengan nisbah 1 sudu: 1 Liter.

IMO3: Dedak padi 5 kg + air beras 2 Liter + IMO2 5gram.
Air beras hendaklah diperam selama 3 hari atau 72 jam terlebih dahulu. Gaulkan dedak dengan air beras. Kelembapan hendaklah 65%. Tutup dengan jerami padi atau daun. Biarkan selama 3-7 hari.
Selang 1-3 hari timbunan ini terasa panas dedar bermakna proses berjalan dengan baik. Balik-balikan supaya proses sekata.

IMO4: Tanah gembur, daun kering atau jerami. Campurkan tanah dengan IMO3 dengan nisbah 1:1. Kelembapan 65%. Peram selama 3-5 hari, tutup dengan daun kering atau jerami.

IMO5:  Menggunakan nisbah 1: 1: 5. Iaitu 1 IMO4 : 1 dedaun : 5 tinja ayam. Gaulkan dengan kelembapan 65%. Tutup dengan daun atau jerami. Biarkan selama 6-8 minggu.

Keterangan proses imo1: Cara untuk mendapatkan benih microb bermanafaat, nasi digunakan sebagai zat umpanan agar spora kulat hinggap dan menyerap zat nasi tersebut. 


Keterangan proses imo2: Nasi yang dihinggapi oleh microb dicampur dengan gula merah kerana glukose dalam gula dijadikan bekalan makanan agar kulat dapat bertahan hidup aktif dalam tempoh yang lama(bulan atau tahun). Stok benih dalam bentuk cecair.


Keterangan proses imo3: Imo2 ditukar kepada bentuk baku, bentuk ini juga dinamakan sebagai bokashi. Stok benih dalam bentuk baku.


Keterangan proses imo4: Imo4 adalah aplikasi dari stok IMO3, Imo4 ini juga boleh dijadikan stok kerana dicampur tanah dan dapat bertahan lebih lama. Jumlah yang banyak serta kos murah. Ia boleh ditabur ke tanah kebun untuk suburkan tanah. Bentuk ini juga dinamakan sebagai bokashi. Stok benih dalam bentuk baku.


Keterangan proses imo5: Imo5 adalah aplikasi untuk menghasilkan baja yang lebih kaya dengan miroorganisma, kulat, zat nutrisi sebagainya dalam kuantiti yang banyak. Cara untuk mendapatkan baja free ini dengan manafaatkan bahan terbuang seperti tinja ayam, lembu, lebihan makanan dapur, sayur-sayur terbuang, bangkai binatang, daun-daun dan sebagainya. Semua bahan terbuang ini akan diproses oleh kulat microb IMO kepada bentuk baja tanaman. Nisbah mestilah 1:1:5 iaitu 1 bahagian IMO4, 1 bahagian dedaun hijau dan 5 bahagian bahan terbuang(tinja atau sebagainya)


Fungsi utama microb imo adalah untuk menghadam dan menghuraikan zat beku, juga meneutralkan ke dalam bentuk yang sesuai dengan alam.(mesra alam). microb ini sebenarnya adalah sejenis kulat.Ia hidup subur apabila ada makanan, udara serta suhu lembab dan gelap. Apabila microb ini mendapat makanan ia akan menghuraikan, apa yang dihuraikan oleh microb ini merupakan baja tumbuhan. Oleh sebab itulah pada peringkat IMO5 kita berikan apa sahaja bahan organik kepada kulat ini supaya dihuraikan menjadi baja.


Terdapat banyak jenis lagi baja organik..apa yang saya ketengahkan disini merupakan asas dalam memahami apa itu baja organik.


BAJA ORGANIK SUSU
RACUN SERANGGA ORGANIK
BAJA KOMPOS
BAJA SAMPAH DAPUR

**Nota: Apa yang saya tulis disini adalah dari apa yang saya faham, mungkin ada salah atau silap. Anda digalakkan supaya merujuk laman web lain supaya lebih faham atau individu yang mahir dalam bidang ini.




Kaedah penjernihan air sungai longkang kolam atau tasik

Dari tajuk diatas, saya ingin ketengahkan kaedah untuk menjernihkan air. Tidak kira ia longkang, sungai kecil, tasik atau sungai. Setelah sekian lama kita masih buntu untuk menjernihkan air yang keruh, busuk dan tidak sihat. Dinegara maju kita lihat sungai mereka dirawat dan dijaga dengan baik. Sehingga dalam longkang pun ada banyak ikan besar-besar.

Kaedah ini anda boleh cuba dikawasan longkang tercemar terlebih dahulu. 

Kaedah: 

1. Sediakan IMO2 iaitu IMO dalam bentuk cecair.
2. Sediakan 8 kilogram bahan organik seperti makanan terbuang, sisa dapur, sisa pasar.
3. Guni

Cara:
Masukkan semua sisa organik ke dalam satu guni, kemudian semburkan IMO2 lalu ratakan. Kemudian peram ditempat teduh sehingga naik kulat putih yang banyak.

Pilihlah satu tempat sesuai samada longkang atau terusan kecil yang airnya tidak sihat. Letakkan dalam 500 meter di hulu longkang, sebab air akan jernih dibahagian hilir selepas guni tersebut.

Ikat guni yang dipenuhi bahan organik tadi, tebuk banyak lubang pada guni menggunakan paku supaya air lelehan baja itu dapat keluar. Letakkan guni dalam longkang pada kadar ia tengelam dan sentiasa mengeluarkan lelehan air baja dari guni tersebut. Selang beberapa hari atau minggu, kulat putih akan hidup didasar longkang pada kadar yang banyak, ia akan memakan segala kotoran negatif yang menyebabkan air bertukar menjadi jernih. Untuk satu longkang cukup dengan satu guni yang sentiasa membekalkan benih kulat. Selang satu minggu atau bulan anda perlu masukkan bahan organik baru kedalam guni untuk kekalkan benih kulat putih. Untuk sebatang sungai kecil mungkin memerlukan 3-4 guni. Dan begitulah seterusnya. 

Apabila air telah jernih maka akan banyak hidupan seperti ikan gred baik membiak. Jika dahulu hanya ikan keli sahaja yang mampu hidup. Setelah air jernih ikan seluang dan kelah juga akan boleh hidup. Selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment

Punca kekayaan negara

Negara kaya rakyat bahagia. Kunci kekayaan negara terletak pada hasil buminya, kerana dari bumi keluar segala khazanah  secara percuma dan b...