Monday, February 18, 2019

Memperkenalkan kulat Trichoderma sp

Trichoderma sp


Trichoderma sp adalah sejenis kulat hijau yang membantu dalam usaha pertanian. Trichoderma sp  dapat meyerang dan menghapuskan kulat penyakit atau patogen perosak lain. Kulat ini boleh dibiakkan dan disebatikan dengan tanah kebun agar tanaman terjaga dari anasir penyakit kulat penyakit negatif yang merosak. Kulat ini dapat diambil dari daun buluh. Boleh dijadikan pengawal tumbuhan dari dalam tanah.

Mikoparasitik adalah kemampuan untuk menjadi parasit cendawan lain. Sifat inilah yang dimanfaatkan sebagai biokontrol terhadap jenis-jenis cendawan fitopatogen. Beberapa cendawan fitopatogen penting yang dapat dikendalikan oleh Trichoderma sp.antara lain: Rhizoctonia solani, Fusarium spp, Lentinus lepidus, Phytium spp,Botrytiscinerea, Gloeosporium gloeosporoides, Rigidoporus lignosus danSclerotiumroflsii yang menyerang tanaman jagung, kedelai, kentang, tomat, dan kacang buncis, kubis, cucumber, kapas, kacang tanah, pohon buah- buahan, semak dan tanaman hias (Tandion, 2008).


Silalah mencari informasi untuk jenis kulat ini...sangat bermanafaat.


1 comment:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    dengan minimal deposit hanya 20.000 rupiah :)
    Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa & E-Money
    - Telkomsel
    - XL axiata
    - OVO
    - DANA
    segera DAFTAR di WWW.IONPK.CLUB :-*
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete

Punca kekayaan negara

Negara kaya rakyat bahagia. Kunci kekayaan negara terletak pada hasil buminya, kerana dari bumi keluar segala khazanah  secara percuma dan b...